این مقاله شامل اطلاعات دقیق در مورداست. این مقاله دقیقاً توضیح میده که اون چیزی که می خورید چیجوری کار می کنه و شما چیجوری می تونین بر اون پیروز شدین. به نظر می رسه غذا خوردن سالم و از دست دادن وزن واسه خیلی از مردم به طور کاملً غیر ممکنه افراد بارها مقادیر خیلی از مواد غذایی ناسالم رو با اینکه می دونن این مواد دلیل آسیب به بدن می شه مصرف می کنن. حقیقت اینه اثرات غذاهای خاص در مغز می تونه به طور کامل به اعتیاد منجر شه.

یه مشکل بسیار جدیه و یکی از دلایل اصلی بعضی از افراد اینه که اونا نمی تونن نسبت به مواد غذایی دور و بر خود کنترل دارا باشن مهم نیس که چقدر سخته ولی اونا باید تلاش کنن.
اعتیاد به مواد غذایی چیه؟
چیجوری اینایجاد می شه
نشونه های اعتیاد غذایی
اعتیاد غذایی یه مشکل جدیه
قانون اعتیاد – به چه دلیل شما ممکنه هیچوقت دوباره قادر به خوردن معمولا نباشین
چیجوری بدونیم که این ترک ارزش رو فداکاری داره
خود رو آماده ترک و تاریخ رو تنظیم کنین

اعتیاد به مواد غذایی چیه؟

دربه سادگی، فرد به تنقلات معتاد می شه همانطوریکه معتادان مواد مخدر به مواد مخدر معتاد می شن. این شامل همون مناطق در مغز، همون انتقال دهنده های عصبی و خیلی از علائم یه جوره.تقریبا نوین ( بحث برانگیز ) است و هیچ آمار خوبی در مورد اون در دسترس نیس.
این بسیار مثل چندین مشکلات غذا خوردن، از جمله مشکل پرخوری، پرخوری عصبی، پرخوری اجباری و داشتن یه رابطه ناسالم با مواد غذاییه.

چیجوری اینایجاد می شه

غذاهای آشغال فراوری شده یه اثر قوی روی مراکز جایزه در مغز داره که انتقال دهنده های عصبی مغز مانند دوپامین رو درگیر می کنه. مشکل سازترین غذاهای آشغال شامل شکر یا آرد گندم تصفیه شده و یا هر دو اوناس.به دلیل نبود اراده و یا چیزی مثل اون نیس اعتیاد به وسیله سیگنال شدید دوپامین "ربایش" بیوشیمی مغز ایجاد می شه. تحقیقات بسیاری مبنی بر اینکهیک مشکل واقعیه هست.

نشونه های اعتیاد غذایی

هیچ آزمایش خون واسه تشخیصدر دسترس موجود نیس. درست مانند دیگه اعتیادا، از روی علائم رفتاری تشخیص داده می شه.
اینجا ۸ علائم عادی در معتادان مواد غذایی عبارتند از:
۱ – با وجود احساس سیری شما بیشتر واسه دریافت غذاهای خاص هوس می کنین.
۲ – وقتی که شروع به غذا خوردن می کنین با ولع می خورید و بیشتر خودتون احساس می کنین خیلی بیشتر از اون چیزی که براتون در نظر گرفته شده می خورید.
۳ – وقتی غذا خوردن با ولع غذا می خورید و بعضی وقتا شما احساس زیادتر از اندازه خوردن دارین.
۴ – شما بیشتر احساس گناه بعد از خوردن غذاهای خاص دارین هنوز غذا خوردن پایان نیافته دوباره به زودی شروع به غذا خوردن میکنین.
۵ – شما بعضی وقتا بهونه در سر می کنین که در موقع هوس غذایی غذا بخورین.
۶ – شما بارها تلاش به ترک خوردن و یا مقرراتی ( شامل وعده های غذایی در روز ) در مورد غذاهای خاص تنظیم می کنین اما ناموفق بودین.
۷ – شما بیشتر مصرف مواد غذایی ناسالم رو از بقیه مخفی کنین.
۸ – شما احساس ناتوانی در کنترل مصرف مواد غذایی ناسالم دارین با وجود دونستن این که این غذاها باعث آسیب فیزیکی ( شامل زیاد شدن وزن ) شما می شه.
اگه شما ۴ – ۵ مورد از این مشکلات رو دارین شاید شما یه مشکل جدی با مواد غذایی دارین. اگه شما به ۶ مورد یا بیشتر گرفتار هستین بعد شما به احتمال زیاد معتاد به مواد غذایی هستین.

اعتیاد غذایی یه مشکل جدیه

اعتیاد به مواد غذایی دقیقاً همون اعتیاد به مواد مخدره.
علائم و فرایندهای فکری به طور کامل برابر هستن. و فقط ماده مصرفی فرق داره و عواقب اجتماعی اعتیاد غذایی شدید نیس.
اعتیاد به مواد غذایی می تونه دلیل آسیب جسمی شه. این می تونه منجر بیماریای جدی مانند ( چاقی، دیابت نوع ۲، بیماریای قلبی، سرطان، فراموشی، آرتریت و افسردگی ) شه
اما شما باید واسه ترک کردن، حتی به دلایل بزرگتر از بعضی بیماریای ناآشنا در آینده دور فکر کنین و بدونین کهنیز باعث خرابی زندگی شما می شه.

قانون اعتیاد – به چه دلیل شما ممکنه هیچوقت دوباره قادر به خوردن معمولا نباشین

هممون نیاز به خوردن چیزی داریم وگرنه ما از گرسنگی می میریم. اما هیچکی نیاز به خوردن شکر، آرد گندم تصفیه شده یا هر کدوم از مواد غذایی آشغال مدرن که باعث از دست دادن کنترل می شه نداره.
بیشتر معتادان مواد غذایی هیچوقت قادر به خوردن تنقلات مانند مردم عادی نیستن این یه حقیقت سخته.
اما اگه اونا با مدیریت، از خوردن غذاهای ماشه دوری کنن اونا باید قادر به خوردن غذای سالم و از دست دادن وزن بدون مشکلات باشه.
حقیقت اینه قطع کامل تنها چیزیه که بطور قابل اعتماد علیه اعتیاد کار می کنه بزودی قبول می کنین که بزودی بهبود پیدا میکنین.
هر چند پیام "همه چیز در حد میونه روی" ممکنه واسه بعضی افراد اثر داشته باشه این پیشنهاد واسه معتادان مواد غذایی یه فاجعه کامله.
وقتی که غذا می خورید اگه به شکل اعتیاد دربیاد میونه روی هر زمان پذیرفته نیس .
راه حل درمان این اعتیاد ساده س! ( اما سخته ) از ماده اعتیاد آور در تموم زمانها دوری شه.

چیجوری بدونیم که این ترک ارزش رو فداکاری داره

دوری به طور کامل از غذاهای ناخواسته ممکنه به نظر نشدنی برسه.
این غذاها در همه جا هستن و بخش کلی ای از فرهنگ ما هستن.
اما باور کنین وقتی که شما تصمیم می گیرین دیگه هیچوقت اونا رو نخورین دوری از اونا در واقع آسون تر می شه.
وقتی که شما تصمیم می گیرین که به طور کامل دوری کنین پس از اون هیچ احتیاجی واسه واسه توجیه هر چیزی رو که در سر شما هستش موجود نیس.
خیلی از آدمایی که  با جمله ( خودم می تونم ) شروع کردن حتی با وجود هوس غذایی با یه تصمیم عمیق خیلی راحت از این مسائل به طور دائم جلوگیری می کنن.
اما اگه شما هنوز در شک هستین و مطمئن نیستین اگه این ارزش فداکاری رو داره پس از اون یه لیست از حولوحوش مثبت و منفی اون جفت و جور کنین.
امتیازات ممکنه شامل: من وزن از دست میدم من زندگی می کنم من انرژی بیشتری و احساس بهتری در هر روز و چیزای دیگه ای به جز اینا پیدا می کنم.
حولوحوش منفی ممکنه شامل: من قادر نیستم با خونواده ام بستنی بخورم هیچ کوکی در تولد نمی تونم بخورم ممکنه مجبور به انتخاب غذا باشم و خیلی از این معضلات اجتماعی رو میشه مطرح کرد.
هر چقدر عجیب و غریب و یا الکی رو در لیست بذارین و بعد از خود سوال کنین ارزشش رو داره؟
اگه جواب توجیهی بله س – بعد شما می تونین مطمئن باشین که به درستی انجام می دید.

خود رو آماده ترک و تاریخ رو تنظیم کنین

چند چیز که شما ممکنه واسه گذر آسون انجام بدین.
غذاهای محرک: یه لیست از غذاهایی که شما تمایل یا آرزوی اونو دارین یادداشت کنین این "مواد غذایی ماشه" است و نیاز به جلوگیری به طور کامل داره.
مکانای فست فود: یه لیست از مکانای فست فود که در خدمت غذاهای سالم هستن یادداشت کنین. این مهمه و شما می تونین وقتی که هوس غذایی دارین به اون جاها برید.
چیزی که مصرف می کنین: در مورد خوردن غذاهایی سالم فکر کنین. غذاهای سالم که دوست دارین و الان به طور منظم می خورید.
حولوحوش مثبت و منفی: یه کپی از لیست "حولوحوش مثبت و منفی" در آشپزخانه بذارین بعضی وقتا نیازه که شما در مورد اون چیزی که انجام می دید یه یادآوری داشته باشین.
این مهمه که به "رژیم غذایی" نرید و از دست دادن وزن رو به مدت دست کم ۱-۳ ماه در انتظار بذارین.
غلبه بربه اندازه کافی سخته و اضافه کردن گرسنگی و محدودیتای اضافی تر، فقط همه چیز رو سخت تر و دلیل شکست شکست دادن اعتیاد می شه.
از این روز و بعد، شما هیچوقت غذاهای اعتیاد آور رو دوباره لمس نکنین. و تک نیش هم نزنین

.

منبع :

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *